Over NLD, ofwel: Non-verbale Learning Disorder/Niet-verbale leerstoornis

"Een non-verbale leerstoornis is een neuropsychologische stoornis die ontstaat door een onevenwichtige ontwikkeling van hersenfuncties"  Dr. A.M.H.L. Serlier-van den Berg klinisch psycholoog gespecialiseerd in NLD.

 

NLD is tamelijk moeilijk uit te leggen omdat het zich bij iedere NLD-er anders manifesteert en omdat men de oorzaak niet precies weet. Het is niet intelligentie gerelateerd, waarbij iemand met een hoge intelligentie zijn stoornis waarschijnlijk beter leert maskeren of compenseren dan iemand met een laag IQ. 

De wetenschap zoekt de oorsprong onder andere in het niet goed kunnen samenwerken van de linker- en de rechter hersenhelft. Meestal heeft NLD een overlap met ADHD of ADD aan de ene kant en met autisme aan de andere kant. Maar ook dat is bij elke NLD-er weer anders.

 

 

Een aantal specifieke NLD kenmerken (met de nodige onderlinge samenhang) :

 

- Problemen met klokkijken, tijd inschatten en tijd berekenen. Zien is sowieso zwakker dan horen.

- Het moeilijk na kunnen doen van handelingen of het aanleren/onthouden van spelregels. Dat dit gevolgen heeft voor het deelnemen aan sporten, zoals teamsport, stijl- street- of volksdansen, atletiek, en handvaardige activiteiten in de hobbysfeer spreekt vanzelf. Daaruit volgen weer sociale problemen. Het kind mag niet meer meedoen met spelletjes op het plein.

- Verwant aan het voorgaande: slecht zijn in automatiseren: het aanleren van reeksen (alfabet, tafels, rekenmethoden) of van handelingen zoals schoenen strikken, apparaten bedienen, spelbeoefening.

- Geen overzicht krijgen en houden, wat zich uit in vaak de weg kwijt zijn, moeite hebben met het verkeer en met het rijbewijs halen, niet of moeizaam kunnen koken volgens recepten of voorschriften op de verpakking (zodra je het hebt gelezen, ben je de volgorde alweer vergeten). Op school en op het werk kan dit een heel beperkende factor zijn. Teveel, te snel, tegelijk.

- Omgang met jongere of juist oudere kinderen, want die hebben er geen last van dat het NLD-kind achterloopt in ontwikkeling.

- Emotioneel reageren. Een NLD-er kan gemakkelijk overprikkelt raken en heel emotioneel reageren, waarbij de oorzaak wel eens bij een ander wordt gelegd. Een NLD-er heeft meer dan gemiddeld aanleg voor psychische aandoeningen, vooral op latere leeftijd.

- Vertraagde informatie opname. Het kan een tijd duren voordat dingen op hun plek vallen. De informatie wordt wel begrepen, maar rammelt los door het hoofd. Na een tijd(je) valt het ineens op zijn plaats en krijg men overzicht en wordt de samenhang duidelijk. Typisch gevolg daarvan is dat NLD-ers vaak een sprongsgewijze vooruitgang maken. Eerst lijkt het oefenen of informatie verschaffen geen effect te hebben en ineens maakt het kind, of de volwassene, een sprong in ontwikkeling.

- Zaken niet aanvoelen, teveel hun eigen gang gaan of uit onzekerheid veel vragen stellen.

-Niet geïntoneerd spreken en het niet kunnen interpreteren van gezichtsuitdrukkingen of lichaamstaal, niet weten of iets letterlijk genomen moet worden of niet (NLD kinderen/volwassenen zijn vaak heel naïef) ook wel autistiform gedrag genoemd. Dergelijke zaken kunnen door de NLD-er vaak wel aangeleerd worden. 

- Dingen niet kunnen inschatten. Water is pas koud als je het zelf gevoeld hebt.

 

 

Waar zijn NLD-ers goed in?


- Praten! Veel praten en een grote woordenschat hebben, snel en goed kunnen leren lezen. Uitspraken of uitdrukkingen onthouden (en als gevolg daarvan vaak overschat worden!)

- Vreemde talen aanleren.

- Schrijven, vanwege hun taal- en stijlgevoel en geheugen voor alles wat met spraak en taal te maken heeft.

- Iets aangeleerd hebben op eigen wijze, met eigen systemen of eigen methoden.

- Als NLD-ers zich eenmaal ergens op storten, of ergens in oefenen kunnen ze er heel goed in worden. Niet altijd, en als de vaardigheid niet geoefend blijft, verliest men die vaak weer.

- Zich heel erg in iets verdiepen en er alles over te weten komen.

- Onverwacht heel intuïtief zijn. Omdat ze de logica niet altijd meteen begrijpen, ontwikkelen ze hun 'voelhorens'.

- Originele kijk op dingen en eigen humor hebben. Ad rem zijn.

- spontaan reageren, en gauw iets zielig vinden voor dieren of jongere kinderen.

 

 

Er is nog veel meer over NLD te lezen en te leren op de websites van o.a.:

 

https://knp.praktijkinfo.nl/

https://www.opvoedadvies.nl/nld.htm

https://www.nld.nu/nld-algemeen/

https://www.balansdigitaal.nl/kennis/wat-is-nld/

https://www.orthopedagogiek.com/NLD.htm

https://www.neurofeedback.nl/toepassing/nld/symptomen-nld

http://landelijknetwerkautisme.nl/wat-is-nld/

http://www.nld-vereniging.be/index.html  (vereniging Belgie)

 

Verder zijn er een aantal facebook websites m.b.t. NLD waar je lid van kunt worden

 

Vereniging NLD Nederland heeft geen website, maar organiseert wel bijeenkomsten.

Door lid te worden van de facebookgroep 'Volwassenen en NLD' kun je op de hoogte gehouden worden van activiteiten voor (jong) volwassenen.

 

Een kinderboek met een spannend avontuur over een jongetje met NLD, met achterin informatie over NLD voor kinderen en volwassenen, en een nawoord van klinisch psycholoog Dr. A. Serlier-van den Berg

Verkrijgbaar via de boekwinkel, bol.com of Uitgeverij EigenZinnig